dissabte, 5 de desembre del 2015

El joc del marro

Codi: JPT_001

Material necessari: res.
Temps: Cada partida pot durar uns 30 minuts, aproximadament.
Nombre de participants: es faran dos equips de 4 a 6 jugadors. En cas d'haver-hi més participants, es poden ampliar els equips o fer dues partides paral·leles. 
Objectius principals:
  • Conèixer un joc tradicional que, amb el temps, ha quedat en l'oblit. 
  • Desenvolupar la motricitat dels infants.
  • Fomentar la competitivitat sana.
  • Millorar la coordinació i el treball en equip.
Posada en escena: El joc del marro és un joc tradicional que uneix els valors del treball en equip amb l'habilitat dels jugadors. Es tracta d'un joc en què una bona estratègia pot prevaler a l'habilitat individual de cada jugador. Es pot jugar pràcticament a qualsevol lloc obert, ja que no requereix cap material ni un gran espai per poder practicar-ho. Es pot posar en pràctica, llavors, a la plaça del poble, a una pista de bàsquet, a la platja... El camp de joc ha de ser rectangular, i a cada banda hi haurà delimitada la "casa" de cada equip. 

L'objectiu del joc és atrapar els membres de l'altre equip i, a la vegada, defensar els teus companys. També s'ha d'intentar fer "colades", és a dir, entrar al camp de l'enemic sense que t'atrapin abans. El joc terminarà quan tots els membres d'un equip siguin atrapats, quan s'acabi el temps preestablert, o quan un dels dos equips arribi a un nombre de punts preestablert. S'anotarà punt quan es faci una "colada" o s'atrapi algun rival.

Per sorteig, es decideix qui comença demanant "marro". Cada equip començarà jugant des del seu camp. Un dels membres de l'equip que hagi de demanar "marro" sortirà a jugar primer (s'ha de cridar marro abans de sortir al camp de joc). Aquest primer jugador haurà d'apropar-se al camp rival perquè algú de l'altre equip surti a atrapar-lo. Com que ell no podrà atrapar a qui surti a buscar-lo, haurà de recular i esperar que algún company surti en la seva defensa. D'aquesta manera, anirant sortint els jugadors de cada equip demanant "marro". Quan un jugador surt de la seva "casa" per entrar al joc, podrà atrapar tots els membres de l'altre equip que siguin al terreny de joc en aquell moment, però, en canvi, no podrà atrapar els que ingressin després que ell. Cada jugador pot tornar a "casa" tantes vegades com vulgui, i demanar "marro" per tornar a sortir i, d'aquesta manera, poder atrapar els que hi siguin jugant.

El joc es pararà cada cop que algú faci punt, és a dir, cada cop que s'atrapi algun rival o es faci una "colada". Tots els jugadors tornaran a "casa" i començarà demanant "marro" l'equip que anoti punt (també es pot anar alternant l'equip que demani "marro" primer). El primer jugador que sigui atrapat haurà d'anar a una de les cantonades del camp de l'altre equip i "saltar el pont". Per "saltar el pont", s'haurà de fer un salt des de la cantonada (amb els peus junts) per apropar-se el màxim possible al seu camp. El jugador es situarà dempeus amb els braços en creu on caigui després del salt, esperant que algun company arribi i li toqui la mà per poder salvar-lo. El següent membre de l'equip que sigui atrapat es situarà al costat del primer agafats de la mà, de manera que picant la mà del primer es salvaran tots els membres que siguin a la fila. Els jugadprs salvats hauran de tornar a "casa" per començar el joc, i no podran ser atrapats mentre tornen. El salvador, en canvi, continua jugant i, per tant, pot ser atrapat.

Normes
  • Queden prohibits els placatges.
  • Pot sortir més d'un membre de cada equip a la vegada, sempre i quan hagin demanat "marro" en veu alta.
  • El jugador que surti a jugar sense demanar "marro" es considerarà atrapat immediatament.
  • Per cada tanda de joc només es podrà atrapar un jugador, ja que quan es dongui el cas, es pararà el joc per poder començar de nou.
Variants: En el joc del marro es poden donar diverses formes alternatives de jugar. Es pot fer un petit canvi en la normativa per fer el joc més dinàmic, encara que potser menys estratègic. En aquest canvi, atrapar un rival no es considerarà punt i, per tant, no es pararà el joc. La partida acabarà, llavors, quan tots¡ un equip sigui atrapat o quan s'arribi a un nombre preestablert de "colades".

Quan es comença a jugar seria convenient utilitzar la normativa explicada, ja que serà més fàcil d'assimilar el sistema del joc si es va parant. Es poden fer parades també quan es salvin els jugadors d'un equip.

També es pot afegir el rol dels capitans. Cada equip escollirà un capità, que no es podrà canviar durant tota la partida. Les accions relacionades amb el capità tindran valor doble. Per tant, si el capità atrapa algú o fa una "colada", es sumaran dos punts, però si el capità és atrapat, l'altre equip també sumarà punt doble.

Altra alternativa és eliminar la norma que prohibeix els placatges. Aquesta variant només es podrà aplicar quan els jugadors siguin experimentats i coneixin bé la tècnica dels placatges, ja que pot resultar perillós.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada